CILJ KOLEGIJA: Predmet treba osposobiti studente za snalaženje u školskom/obrazovnom kontekstu, razumijevanje ciljeva i zadataka suvremenog obrazovanja i odgoja te omogućiti razumijevanje teorijskih/znanstvenih spoznaja iz područja kurikulumske teorije. Tijekom rada studenti će stjecati i praktične vještine neophodne za sudjelovanje u razvoju, dizajniranju, implementaciji i evaluaciji kurikuluma.
NASTAVNI SADRŽAJI:
1. Povijesni razvoj škole i didaktičke misli. Povijesni pregled razvoja organiziranog školstva i teorija odgoja i obrazovanja. Suvremene didaktičke teorije.
2. Predmet i zadaci didaktike te odnos didaktike i drugih edukacijskih znanosti. Definiranje predmeta didaktike - promjene u definiranju predmeta kroz povijest. Odnos didaktike i pedagogije, didaktike i antropologije obrazovanja, didaktike i sociologije obrazovanja, didaktike i filozofije odgoja i obrazovanja.
3. Temeljni didaktički pojmovi. Definiranje pojmova i koncepata: poučavanje, obrazovanje, izobrazba, naobrazba, odgoj, edukacija, odgojno - obrazovni proces, socijalizacija, školovanje, neformalno obrazovanje, samoobrazovanje, iskustveno učenje.
4. Organizacija i ciljevi tradicionalne škole i suvremeni koncepti razvoja škole. Znanstvena i političko - socijalna uvjetovanost definiranja/redefiniranja ciljeva obrazovanja/školovanja. Suvremene tendencije i perspektive razvoja škole u svijetu, Europi (analiza dokumenata Europske unije) i Hrvatskoj.
5. Koncepcija cjeloživotnog obrazovanja/učenja. Nastanak i razvoj te definicija koncepta cjeloživotnog obrazovanja/učenja. Kriza tradicionalne škole i njeni uzroci. Rekonceptualizacija školovanja. Promjene u okolini obrazovanja - gospodarske, društveno - političke, kulturne i njihove obrazovne implikacije. Europski trendovi i problemi u ostvarivanju koncepta cjeloživotnog učenja. Sustav cjeloživotnog obrazovanja nastavnika. Ključne kompetencije nastavnika u društvu znanja.
6. Teorija kurikuluma. Koncept i određenje kurikuluma i kurikulumske teorije. Promjena u suvremenim društvima i razvoj i promjene kurikuluma. Kurikulum na nacionalnom nivou (core curriculum), razvoj školskog kurikuluma (school based curriculum), implementacija kurikuluma. Kurikulum i uloga nastavnika.
7. Utvrđivanje obrazovnih potreba i definiranje odgojno-obrazovnih ciljeva. Unutarnji i vanjski ciljevi odgoja i obrazovanja. Etape ispitivanja obrazovnih potreba. Obrazovne potrebe i ciljevi učenja, taksonomije ciljeva.
8. Sadržaji učenja i nastave. Nastavni program - kriteriji izbora, organizacija, opseg, dubina, redoslijed.
9. Uvjeti učenja. Unutarnji i vanjski uvjeti učenja. Poučavanje, organizacijski procesi, školsko i razredno ozračje, razvoj škole, upravljanje/vođenje razreda.
10. Evaluacija kurikuluma. Značaj vrednovanja u obrazovanju. Interna i eksterna evaluacija. Državna matura kao način eksterne evaluacije - prednosti i nedostaci. Međunarodna istraživanja učeničkih postignuća (napr. Programme for International Student Assessment - PISA 2000. i 2003.).
11. Evaluacija rada nastavnika. Evaluacija i poboljšavanje vlastitog rada. Tehnike samoevaluacije.
|
-
Concept - Based Curriculum and Instruction, H. L. Erickson, Corwin Press, 2002.
-
Curriculum - Foundations, Principles, and Issues, A. C. Ornstein, F. P. Hunkins, Allyn and Bacon, 2004.
-
Edukologija, N. Pastuović, Znamen, Zagreb, 1999.
-
Metode poučavanja i učenja, E. Terhart, Educa, Zagreb, 2001.
-
Temeljne edukacijske znanosti i metodike nastave, A. Bežen (ur.), AOZH i Profil, Zagreb, 2004.
-
Didaktika, L. Bognar, M. Matijević, Školska knjiga, Zagreb, 2002.
-
Školsko ozračje i učinkovitost škole, V. Domović, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2004.
-
Didaktika, F. Jelavić, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2004.
-
Temeljna nastavna umijeća, C. Kyriacou, Educa, Zagreb, 2001.
-
Didaktičke teorije, H. Gudjons, R. Teske, R. Winkel, Educa, Zagreb, 1994.
-
Super nastava, E. Jensen, Educa, Zagreb, 2003.
-
Didaktika, V. Poljak, Školska knjiga, Zagreb, 1990.
-
www.oecd.org.
-
www.eurydice.org.
-
http://europa.eu.int/comm/education.
|