CILJ KOLEGIJA: Osnovni je cilj programa upoznati studente s temeljnim konceptima i modelima mikroekonomike - osnovnim elementima analize poslovanja (potražnja, proizvodnja, troškovi), temeljnim tržišnim strukturama (konkurencija, monopol, oligopol) te općom ravnotežom i ekonomikom blagostanja, koristeći pritom matematički pristup.
NASTAVNI SADRŽAJI:
1. Oruđe analize
- Analiza potražnje: izvođenje funkcija potražnje na temelju pretpostavke da je korisnost kardinalno mjerljiva, izvođenje funkcije potražnje na temelju ordinalne mjerljivosti i pretpostavki o preferencijama potrošača, izvođenje krivulja potražnje na temelju otkrivenih preferencija, izvođenje agregatne krivulje potražnje, različite primjene krivulje potražnje, Paretova efikasnost u razmjeni.
- Analiza proizvodnje: svojstva horizontalnog i vertikalnih presjeka neoklasične proizvodne funkcije, homogene proizvodne funkcije, optimalna kombinacija faktora proizvodnje, dugoročna i kratkoročna krivulja ekspanzije, prinosi s obzirom na razmjer, ekonomije veličine, Paretova efikasnost u proizvodnji i izvođenja krivulje proizvodnih mogućnosti.
- Analiza troškova: izvođenje dugoročne krivulje ukupnih troškova iz modela minimizacije troškova za zadanu proizvodnju, svojstava indirektne funkcije ukupnih troškova, korištenje teorema ovojnice u komparativno statičkoj analizi troškova, veza između dugoročnih i kratkoročnih troškova, veze između različitih funkcija troškova i odgovarajućih prinosa s obzirom na razmjer i veza između različitih funkcija troškova i ekonomije veličine.
2. Tržišne strukture
- Savršena konkurencija: modeli maksimizacije profita u poduzeću u kratkom i dugom roku, funkcije ponude poduzeća i industrije u kratkom i dugom roku, potražnje za faktorima proizvodnje u kratkom i dugom roku u poduzeću i u industriji, efikasnost savršene konkurencije, proizvodna efikasnost i opća ravnoteža u uvjetima savršene konkurencije.
- Monopol: maksimizacija profita u uvjetima monopola u kratkom i dugom roku, usporedba sa savršenom konkurencijom, diskriminacija cijena, prirodni monopol i potražnja za faktorima proizvodnje u dugom i kratkom roku.
- Klasični oligopol: (a) nesporazumni oligopol, Cournatov model, Bertrandov model, Chamberlinov model, Stackelbergov model, (b) sporazumni oligopol: karteli i cijenovno predvodništvo.
3. Opća ravnoteža i ekonomika blagostanja
- Opća ravnoteža. Model opće ravnoteže s dva proizvođača, dva faktora proizvodnje i dva potrošača, statička svojstva modela, alokaciju resursa, cijene roba i faktora, vlasništvo i raspodsjeka dohotka.
- Ekonomika blagostanja: kriteriji društvenog blagostanja, maksimizacija društvenog blagostanja, određivanje strukture proizvoda, razdiobe roba i alokacije sredstava koji maksimiziraju blagostanje.
|