CILJ KOLEGIJA: Cilj kolegija je studente/ice, buduće nastavnike/ce matematike, upoznati s osnovnim pojmovima i konceptima metodike nastave matematike (matematičke didaktike) na osnovnoškolskom i srednjoškolskom nivou. Posebno, u ovom kolegiju bit će usustavljeni najvažniji oblici i metode matematičkog mišljenja i zaključivanja, što je preduvjet za razumijevanje procesa učenja i poučavanja matematike.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Nastava iz ovog kolegija izvodit će se u tri oblika - predavanja, vježbe i seminari. U teorijskom dijelu (predavanja) bit će obrađeni temeljni pojmovi i teorijski koncepti metodike nastave matematike i studenti(ce) će se upoznati s kurikularnim područjem matematike za osnovnu i srednje škole. U praktičnom dijelu (vježbe) usvojena će se temeljna teorijska znanja primijeniti na odabranim konkretnim primjerima - temama iz školskog gradiva matematike, pri čemu će studenti(ce) biti izloženi različitim oblicima i metodama rada (individualni rad, rad u parovima, grupni i suradničko - timski projektni rad). Na seminaru studenti(ce) samostalno ili u suradničko - timskom radu pripremaju i pred drugim studentima/cama javno prezentiraju odabrane teme iz programa matematike za osnovnu i srednje škole.
U kolegiju će biti obrađene sljedeće teme:
1. Uvod. Matematika kao znanost i matematika kao nastavni predmet u primarnom i sekundarnom obrazovanju - njihovo određenje i međusobni odnos. Status matematike u nacionalnom kurikilumu (komparativna analiza s drugim europskim i svjetskim državama).
2. Ciljevi i zadaće nastave matematike. Opći i specifični ciljevi. Tri najznačajnije sastavnice matematičkog obrazovanja: matematički koncepti, strategije (rješavanje problema, dokaz teorema i dr.) i algoritmi. Operativne zadaće (materijalne zadaće - sadržaji) za svaku etapu obrazovanja (prema ISCED 1997). Obrazovni standardi (u Hrvatskoj i svijetu).
3. Metodika nastave matematike. Pojam metodike nastave matematike (matematičke didaktike) - interdisciplinarna znanstvena disciplina te teorijsko i praktično vodstvo za kvalitetnu i uspješnu nastavu matematike. Metodička literatura (znanstveno - stručni časopisi, knjige i dr.).
4. Oblici matematičkog mišljenja i zaključivanja. Matematički jezik (izgradnja, upotreba i simboli). Elementarna logika (ideje, pretpostavke i koncepti). Matematički pojam. Konstrukcija primjera i protuprimjera. Interpretacija i primjena definicija u matematičkim konceptima. Teorem i dokaz. Formuliranje, dokazivanje i primjena teorema u nastavi matematike. Induktivno zaključivanje - potpuna i nepotpuna indukcija. Deduktivno zaključivanje.
5. Metode zaključivanja u matematici. Analiza i sinteza. Varijacija. Analogija. Generalizacija i specijalizacija. Apstrakcija i konkretizacija. Razlikovanje slučajeva. Superpozicija posebnih slučajeva. Descartesova metoda. Eksperiment. Metoda neodređenih koeficijenata. Metoda supstitucije. Metoda rekurzije.
|
-
Metodika nastave matematike s informatikom 1, M. Pavleković, Element, Zagreb, 1996.
-
Metodika nastave matematike s informatikom 2, M. Pavleković, Element, Zagreb, 1998.
-
Elementarna matematika 1, B. Pavković, D. Veljan, Tehnička knjiga, Zagreb, 1991.
-
Elementarna matematika 2, B. Pavković, D. Veljan, Školska knjiga, Zagreb, 1995.
-
Planimetrija, D. Palman, Element, Zagreb, 1998.
-
Stereometrija, D. Palman, Element, Zagreb, 2005.
-
časopisi Matematika i škola, Poučak, Matka, Matematičko-fizički list, Math-e, Mathematics Teacher, Quantum, Mathematics and Informatics Quarterly i ostali dostupni metodički i popularizacijski časopisi.
-
udžbenici, zbirke zadataka i ostali didaktički materijal za osnovnu i srednju školu.
-
Teaching Secondary School Mathematics: Techniques and Enrichment Units, A. S. Posamentier, J. Stepelman, Prentice Hall, 1998.
-
Research in Mathematics Education, B. Dougherty (Ed.), Information Age Publ, 2002.
-
Teaching Mathematics: A Sourcebook of Aids, Activities, and Strategies, M. A. Sobel, E. M. Maletsky, Allyn & Bacon, 1998.
-
Elementary and Middle School Mathematics: Teaching Developmentally,5th edition, J. A. Van De Walle, Addison-Wesley, 2003.
-
Teaching Secondary and Middle School Mathematics, C. J. Brahier, Allyn & Bacon, 1999.
-
Discovering Advanced Algebra: An Investigative Approach, J. Murdock, Ellen Kamischke, Eric Kamischke, Key Curriculum Press, 2002.
-
Problem Sopving Strategies - Crossing the River with Dogs and Other Mathematical Adventures, K. Johnson, T. Herr, Key Curriculum Press, 2002.
-
Activity - Based Statistics, R. L. Scheaffer, M. Gnanadesikan, A. Watkins, J. A. Witmer, Key Curriculum Press, 2004.
-
Statistics in Action: Understanding the World of Data, A. Watkins, R. L. Scheaffer, G. W. Cobb, Key Curriculum Press, 2004.
|