CILJ KOLEGIJA: Cilj kolegija je studente/ice, buduće nastavnike/ce matematike, upoznati s osnovnim pojmovima i konceptima metodike nastave matematike (matematičke didaktike) na osnovnoškolskom i srednjoškolskom nivou. U ovom kolegiju bit će obrađeni najvažniji oblici i metode nastave matematike, što je preduvjet za kvalitetnu i uspješnu organizaciju, realizaciju i analizu procesa učenja i poučavanja matematike. Posebno, studenti(ce) će se upoznati s metodikom nastave aritmetike i algebre.
NASTAVNI SADRŽAJI:
Nastava iz ovog kolegija izvodit će se u tri oblika - predavanja, vježbe i seminari. U teorijskom dijelu (predavanja) bit će obrađeni temeljni pojmovi i teorijski koncepti metodike nastave matematike i studenti(ce) će se upoznati s nastavom aritmetike i algebre u osnovnoj i srednjim školama. U praktičnom dijelu (vježbe) usvojena će se temeljna teorijska znanja primijeniti na odabranim konkretnim primjerima - temama iz školskog gradiva matematike, pri čemu će studenti(ce) biti izloženi različitim oblicima i metodama rada (individualni rad, rad u parovima, grupni i suradničko - timski projektni rad). Na seminaru studenti(ce) samostalno ili u suradničko - timskom radu pripremaju i pred drugim studentima/cama javno prezentiraju odabrane teme iz programa matematike za osnovnu i srednje škole.
U kolegiju će biti obrađene sljedeće teme:
1. Didaktička načela nastave matematike. Načelo primjerenosti. Načelo sustavnosti i postupnosti. Načelo znanstvenosti. Načelo interesa, svjesnosti i aktivnosti. Načelo zornosti i apstraktnosti. Načelo problemnosti i stvaralaštva. Načelo trajnosti znanja, vještina i navika. Načelo ekonomičnosti i racionalizacije. Načelo suvremenosti i historičnosti. Načelo individualizacije. Načelo integracije (holizam).
2. Nastavne metode i oblici. Socijalni oblici aktivnosti učenika: frontalni i samostalni oblici rada. Oblici rada nastavnika. Obrazovni sustavi i metode: projektna, problemska, heuristička, programirana i eksperimentalna nastava, rad s tekstom i drugim medijima, demonstracija i dr.
3. Metodika uvođenja matematičkih pojmova. Dokaz u nastavi matematike. Različite metode uvođenja dokaza u nastavu matematike. Motivacija. Uspostava ravnoteže između heurističkog pristupa i (strogog) dokazivanja teorema u nastavi.
4. Metodika nastave aritmetike i algebre. Izgradnja skupova brojeva (N, Z, Q, R i C) i metodika njihovog uvođenja u nastavu matematike. Obrada tema iz osnovnoškolskog i srednjoškolskog gradiva, te elementarne matematike uz demostraciju različitih metoda.
|
-
Metodika nastave matematike s informatikom 1, M. Pavleković, Element, Zagreb, 1996.
-
Metodika nastave matematike s informatikom 2, M. Pavleković, Element, Zagreb, 1998.
-
Elementarna matematika 1, B. Pavković, D. Veljan, Tehnička knjiga, Zagreb, 1991.
-
Elementarna matematika 2, B. Pavković, D. Veljan, Školska knjiga, Zagreb, 1995.
-
Planimetrija, D. Palman, Element, Zagreb, 1998.
-
Stereometrija, D. Palman, Element, Zagreb, 2005.
-
časopisi Matka, Matematičko-fizički list, Matematika u školi, Poučak, Math-e, Mathematics Teacher, Quantum, Mathematics and Informatics Quarterly i ostali dostupni metodički i popularizacijski časopisi.
-
udžbenici, zbirke zadataka i ostali didaktički materijal za osnovnu i srednju školu.
-
Teaching Secondary School Mathematics: Techniques and Enrichment Units, A. S. Posamentier, J. Stepelman, Prentice Hall, 1998.
-
Research in Mathematics Education, B. Dougherty (Ed.), Information Age Publ, 2002.
-
Teaching Mathematics: A Sourcebook of Aids, Activities, and Strategies, M. A. Sobel, E. M. Maletsky, Allyn & Bacon, 1998.
-
Elementary and Middle School Mathematics: Teaching Developmentally,5th edition, J. A. Van De Walle, Addison-Wesley, 2003.
-
Teaching Secondary and Middle School Mathematics, C. J. Brahier, Allyn & Bacon, 1999.
-
Discovering Geometry: An Inductive Approach, M. Serra, Key Curriculum Press, 2001.
-
Discovering Advanced Algebra: An Investigative Approach, J. Murdock, Ellen Kamischke, Eric Kamischke, Key Curriculum Press, 2002.
-
Problem Sopving Strategies - Crossing the River with Dogs and Other Mathematical Adventures, K. Johnson, T. Herr, Key Curriculum Press, 2002.
-
Activity - Based Statistics, R. L. Scheaffer, M. Gnanadesikan, A. Watkins, J. A. Witmer, Key Curriculum Press, 2004.
-
Statistics in Action: Understanding the World of Data, A. Watkins, R. L. Scheaffer, G. W. Cobb, Key Curriculum Press, 2004.
|