CILJ KOLEGIJA: Slušajući u cijelosti ovaj predmet svaki nastavnik steći će uvid u postojeću teoriju te domaću, europsku i svjetsku praksu na putu ostvarenja obrazovnih zadataka. Svaki nastavnik bit će osposobljen za rješavanje niza problema koji se javljaju tijekom odgojno-obrazovnog procesa, a ujedno će s različitih stajališta moći poraditi na vlastitom usavršavanju. Dakle, ovaj kolegij razvija profesionalno - stručne kompetencije, edukacijske, govorno - jezične kompetencije uz sposobnost razvoja vlastite efikasnosti u nastavnom procesu i obrazovnom sustavu u najširem smislu.
NASTAVNI SADRŽAJI:
1. Sustavski pristup obrazovnoj djelatnosti. Što je sustav? Obrazovni sustav kao otvoreni društveni podsustav. Elementi obrazovnog sustava: ulazi u sustav, obrazovna organizacija, izlazi iz sustava i povratna veza. Predmet znanosti o obrazovnim sustavima: otkrivanje zakonitosti postizanja ciljeva obrazovanja i odgoja. Ciljevi obrazovanja: kulturalni, socijalni, ekonomski, samoostvarujući u svjetlu ciljeva pojedinaca, privrede (poduzeća) i države. Ulazi u obrazovnu organizaciju: novčani i nenovčani. Organizacijski procesi u školi: poučavanje, odnosi u školi, upravljanje školom i školskim sustavom (centralizirano i decentralizirano). Struktura obrazovnog sustava prema međunarodnoj standardnoj klasifikaciji obrazovanja (ISCED, 1997.). Interaktivni, interdisciplinarni, internacionalni pristup obrazovnom sustavu. Dominantna struktura obrazovnih sustava u Europi i u Hrvatskoj. Strukturne razlike između europskog i hrvatskog obrazovanja. Reforma obrazovanja; zašto i kada se pokreću reforme te kako se planiraju.
2. Opća, profesionalna ili stručna i edukacijska kultura - nastavnika i učenika. Povijesne, tradicijske, kulturološke, jezične i socijalne pretpostavke razvoja i specifičnosti: što nas zbližava, a što razdvaja od ostalih obrazovnih sustava. Komunikacija i socijalizacija - kako ih steći i razvijati. Govorništvo, elokvencija, terminološka osposobljenost nastavnika. Interkulturalni odgoj - svjetski aspekti.
3. Osnovnoškolski i srednjoškolski sustav: stanje, specifičnosti, potrebe, razvoj. Zakonodavni aspekti sustava obrazovanja u RH: Upravljanje, administriranje, financiranje obrazovnih sustava (Tko? Kako?).
4. Visokoškolski obrazovni sustav. Zakonodavni aspekti sustava obrazovanja u RH. Upravljanje, reguliranje i praćenje, te financiranje ovog dijela obrazovnog sustava. Permanentno, cjeloživotno obrazovanje. Zakonodavni aspekti sustava obrazovanja u RH. Potrebe, trendovi, perspektive, rezultati u praksi.
5. Državno i privatno školstvo - smisao, značaj i komparativne prednosti. Državni i privatni visokoobrazovni sustav u RH. Državni i privatni visokoobrazovni sustav u Europi (odabrane zemlje). Državni i privatni visokoobrazovni sustav u SAD (odabrana sveučilišta i studiji).
6. Primjenjivost obrazovnih rezultata - outcomes. Obrazovanje i (odgovarajuće) zapošljavanje nastavnika. Snimka stanja u nas - potrebe u praksi (na terenu), neophodne prilagodbe obrazovnih studija i sustava prema potrebama, analiza rezultata poslije edukacije (psihologije odgoja i obrazovanja, sociologije, pedagogije, didaktike, razvoja komunikacijskih vještina), zapošljavanje prema potrebama i edukaciji. Stanje u drugim zemljama.
7. Ljudski potencijali u obrazovanju (human resources). Nastavnici - dragocjeni resursi: što dobivaju (status, odgovornost, obaveze, stimulaciju (?)...), što pružaju (znanje, energiju, emocije, vrijeme, trud...). Pitanje usklađenosti - ujednačenost, primjerenost primanja i davanja. Ostvarenje odgojno-obrazovnih zadataka - specifičnost nastavničke profesije. Realizacija nastavnog programa. Utjecanje na razvoj: edukativni, idejni, kreativni, društveni, moralni. Emocionalna i socijalna inteligencija - kako ih razviti i primijeniti. Poticanje profesionalnog razvoja - usavršavanje vlastito i učeničko. Motivacija - psihološki temelj: hoću i mogu napredovati. Obrazovanje - užitak ili pritisak? Razvoj analitičkog mišljenja. Kauzalitet - temelj znanosti i komparativne analize obrazovnog i društvenog sustava.
8. Obrazovni studiji i profesionalni razvoj u Europi i svijetu (educational studies & professional developmet). Društvo znanja - polazište i cilj razvoja. Nastavnik i edukacijske kompetencije. Prilagodba obrazovnog sustava na edukaciju nastavnika (teachers training). Kriteriji upisa na nastavničke studije. Kriteriji izbora nastavnika - procjena i ocjenjivanje. Efikasnost i evaluacija kvalitete studija putem kvalitete nastavnika.
|
-
Uvod u pedagogiju, H. Giesecke, Educa, Zagreb, 1993.
-
Pedagogija - temeljna znanja, H. Gudjons, Educa, Zagreb, 1993.
-
Uvod u edukacijske znanosti, G. Mialaret, Školske novine, Zagreb, 1989.
-
Teorije škole, K. J. Tillman (ur.), Educa, Zagreb, 1994.
-
Pedagoška komunikologija, P. Brajša, Školske novine, Zagreb, 1994.
-
Učenje, blago u nama, J. Delors, Educa, Zagreb, 1998.
-
Uspješno učenje i poučavanje (psihologijski pristupi), Ch. Desforges (ur.), Educa, Zagreb, 2001.
-
Revolucija u učenju, G. Dryden, J. Vos, Educa, Zagreb, 2001.
-
Program emocionalnog poticanja govorno-jezičnog razvoja, S. L. Greenspan, Kratis, Zagreb, 2004.
-
Edukacija edukatora, Z. Gruden, Medicinska naklada, Zagreb, 1997.
-
Future and the Role of Teachers, R. Marinković, N. Karajić, Prirodoslovno - matematički fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2004.
-
Edukologija, N. Pastuović, Znamen, Zagreb, 1999.
-
Emocionalno usavršavanje, M. Phillips, Mozaik knjiga, Zagreb, 1997.
-
Emocionalni razvoj i emocionalna inteligencija, P. Salovey, D. Sluyter, Educa, Zagreb, 2002.
-
Učenje bez straha, H. Schachll, Educa, Zagreb.
-
Mijenjajmo naše škole, L. Stoll, D. Fink, Educa, Zagreb, 2000.
-
Kako razviti emocionalnu inteligenciju, Ch. Weisbach, U. Dachs, Knjiga/Dom, Zagreb, 2003.
-
SQ/Duhovna inteligencija - suštinska inteligencija, D. Zohar, I. Marshall, V.B.Z. Zagreb, 2002.
|