| Opterećenje: | 
                                
                                    | 
                                                                                                                                                                                                                                                                 1. komponenta
                                                             * Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
                                                                 | Vrsta nastave | Ukupno |  
                                                                     | Predavanja | 15 |  
                                                                     | Seminar | 15 |  | 
                                                                                                        
                                | Opis predmeta: | 
                            
                                | CILJ KOLEGIJA: Stjecanje općih znanja iz područja patopsihologije ponašanja. Navedeni oblici odstupanja od ponašanja koje držimo normalnim susreću se u odgojno - obrazovanoj praksi. Bitan element ovog kolegija je usklađenost tema i sadržaja sa službenom klasifikacijom psihopatologije ponašanja koja vrijedi u Republici Hrvatskoj. 
 NASTAVNI SADRŽAJI:
 1. Uvod u kolegij. Određenje psihopatologije u djetinjstvu i mladosti prema klasifikacijskim sustavima MKB-10 i DSM-IV. Povijesni pristupi problemu, aktualne teorije i rasprave o ulogama nasljednih i okolinskih čimbenika u nastanku poremećaja.
 2. Mentalna retardacija. Klasifikacija mentalne retardacije, genetski i okolinski čimbenici nastanka duševne zaostalosti, dometi u učenju i moguće osposobljavanje za samostalan život, odnosno skrb i zbrinjavanje intelektualno zaostalih osoba, uzimajući u obzir kategorije mentalne insuficijencije.
 3. Poremećaji učenja. Opći preduvjeti za dijagnosticiranje poremećaja. Poremećaj čitanja, poremećaj matematičkih sposobnosti, poremećaj pismenog izražavanja. Simptomatologija, prepoznavanje/dijagnosticiranje, prevalencija, razvojni tijek, pomoć i terapijski zahvati.
 4. Poremećaji komuniciranja. Poremećaj jezičnog izražavanja, fonološki poremećaj, mucanje. Kriteriji za prepoznavanje/dijagnosticiranje, prevalencija, razvojni tijek, pomoć i terapijski zahvati.
 5. Deficit pažnje i hiperaktivni poremećaj - AD/HD. Simptomatologija, prepoznavanje/dijagnosticiranje, teorijske rasprave o uzrocima poremećaja, opća prevalencija i razlike s obzirom na spol, vježbe koncentracije, psihoterapijski zahvati i medicinsko liječenje, tj. uporaba ritalina, opće teškoće u učenju.
 6. Poremećaj ophođenja i poremećaj prkošenja i suprotstavljanja. Simptomatologija, prepoznavanje/dijagnosticiranje, teorije o nastanku poremećaja, prevalencija i razlike s obzirom na spol, psihoterapijski doprinosi i pomoć, mogući razvojni slijed i razvojni ishodi. Poremećaj ophođenja kao preduvjet pri dijagnosticiranju antisocijalnog poremećaja ličnosti.
 7. Razvojni rizici u adolescenciji. Poremećaji uzimanja hrane: bulimija, anoreksija; zloporaba tvari i razvoj ovisnosti /pušenje, alkohol, droge/. Rizici homoseksualnog identiteta.
 8. Anksioznost u djece i mladih. Anksioznost kao stanje i kao osobina ličnosti, strahovi i fobije, školska fobija, separacijski sindrom, pretjerana samokontrola i opsesivno-kompulzivno ponašanje, anksioznost u strukturi kasnijih poremećaja ličnosti.
 9. Depresivnost i depresivna stanja u djece i mladih. Depresivnost i sklonost depresivnom reagiranju, uzročnost, prevalencija i razlike s obzirom na spol, samoubojstva u djetinjstvu i adolescenciji.
 10. Shizofrenija u školskoj dobi i adolescenciji. Struktura bolesti, pojavljivanje i dijagnosticiranje, uloga nasljednih čimbenika, prevalencija i razlike s obzirom na spol, liječenje i prognoza uspješnosti liječenja, preporuke za odabir poziva, odnosno ograničenost područja zapošljavanja.
 11. Tjelesne bolesti i oštećenja mozga. Svi oblici tjelesne hendikepiranosti, njihova statistička pojavnost; minimalna cerebralna disfunkcija; intelektualna uščuvanost hendikepiranih, savjetovanje pri odabiru zvanja i područja zapošljavanja.
 12. Stres u djece i mladih. Psihološka teorija stresa, usporedba s fiziološkim pristupima stresu, stresori, ishodi stresnih situacija. Važniji stresori kod djece i mladih: rastava roditelja, bolest i smrt članova obitelji, školski neuspjeh, pubertetske promjene, separacija, socijalna izoliranost itd. Objašnjenje pojma posttraumatskog stresnog poremećaja.
 13. Problemi nasilja prema djeci i mladima. Tjelesno i psihičko nasilje, alkoholizam i kriminogeno ponašanje roditelja, socijalno rizične obitelji, generacijski prijenos zlostavljanja, spolno nasilje nad djecom i mladima, prepoznavanje, pomoć i preporuke za sprječavanje spolnih zloporaba.
 14. Psihoterapijski postupci i tehnike te medicinsko liječenje. Pregled psihoterapijskih postupaka, razlikovanje društveno verificiranih od alternativnih pristupa, opasnosti od šarlatana, ezoterike i new agea, obrazloženja o primjeni lijekova kada je to neophodno.
 15. Poremećaji ličnosti. Sažet pregled svih 10 poremećaja ličnosti koji nastaju stupanjem u zrelu dob. Opći preduvjeti za dijagnosticiranje poremećaja ličnosti, kriteriji za pojedine poremećaje, prevalencija i razlike s obzirom na spol, uloga nasljednih čimbenika i čimbenika okoline, natuknice o psihoterapijskim postupcima.
 | 
                                                                            
                                | Literatura: | 
                           
                                | 
                                                                                                                    
                                            Dijagnostički i statistički priručnik za duševne poremećaje, 4. izdanje - međunarodna verzija, Američka psihijatrijska udruga, Naklada Slap, Jastrebarsko, 1996.
                                        
                                            Višeosna klasifikacija psihijatrijskih poremećaja u djece i adolescenata, MKB-10, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2003.
                                        
                                            Razvojna psihopatologija i psihijatrija, Ch. Wenar, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2003.
                                        
                                            Razvoj poremećaja hranjenja, N. Ambrosi - Randić, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2004.
                                        
                                            Dijete i obitelj, Emocionalni i socijalni razvoj, A. Brajša, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2003.
                                        
                                            Dijete i igra, 3. izdanje, M. Duran, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2003.
                                        
                                            Psihijatrijski rječnik, 2. hrvatsko izdanje, J. E. Edgerton, R. J. Campbell (ur.), Naklada Slap, Jastrebarsko, 2002.
                                        
                                            Suradnja s roditeljima. Upotreba roditeljske procjene dječjeg razvojnog statusa u otkrivanju razvojnih problema i problema ponašanja te bavljenja tim problemima, F. P. Glascoe, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2002.
                                        
                                            Dječje agresivno i prosocijalno ponašanje u kontekstu rata, G. Keresteš, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2002.
                                        
                                            Hiperaktivno dijete. Uznemireni roditelji i odgajatelji, 4. izdanje, D. Kocijan - Hercigonja, G. Buljan - Flander, D. Vučković, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2004.
                                        
                                            Stres u djece i adolescenata, K. Lacković - Grgin, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2000.
                                        
                                            Stres, procjena i suočavanje, R. S. Lazarus, S. Folkman, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2004.
                                        
                                            Međugeneracijski prijenos zlostavljanja djece, N. Pećnik, Naklada Slap, Jastrebarsko, 2003.
                                        
                                            Pobijedite sramežljivost, a djecu cijepite protiv nje, 2. izdanje, P. Zarevski, M. Mamula, Naklada Slap, Jastrebarsko, 1998.
                                         |